امروز با انجام دادن تعدادی کارهایی (Tasks) که در Todoist تعیین کرده بودم و مطالعۀ بخشی از کتاب «چگونه کتاب بخوانیم؟» به خودم حس خوبی پیدا کردم. قراره حس خوب فعال و پرکار بودنم با انتشار این پست و بعدش احتمالا کمی آزادنویسی تکمیل بشه.

من هنوز کاملا با تمام قابلیت‌های Todoist آشنا نشدم. اما توی این یکی دو روزه سعی کردم بیشتر ازش استفاده کنم. داخلش عادت‌های مفید و کارهای مهم رو ثبت کردم.

کارها یا عادت‌های مفید مثل آزادنویسی، انتشار نوشته، مطالعه، تمرین زبان و طبق ماتریس آیزنهاور، مهم اما غیرضروری هستن.

کارهایی مثل زنگ زدن به فلان شرکت برای پیگیری وارانتی هندزفری، رفتن به دکتر و … کارهایی مهم و فوری هستن که طبق گفته متمم، باید به مرور این کارها رو کم کنم. (پیوند)

چندوقتی بود که احساس اینکه امروزم هدر نرفته رو نداشتم. واقعا حس خوبیه. در راستای برنامۀ مدیریت زمانم می‌خوام دورۀ مدیریت زمان متمم رو شروع کنم. به عنوان کاربر آزاد (یعنی یه ثبت نام ساده و بی‌هزینه) می‌شه ازش استفاده کرد. اگر بتونم مطالعۀ متمم رو در برنامۀ هفتگی‌م بگنجونم، مثلا هفته‌ای سه درس، عالی می‌شه. البته دوست دارم به یه روش خیلی خوب درس‌ها رو بخونم. یعنی یک بار مطالعه کنم. یک بار مطالعه همراه با یادداشت برداری. یک بار مطالعه دیگه و احتمالا یه تست ریز از خودم و چندتا سوال. اینجوری عالی می‌شه.

 

از دیشب تلگرام رو پاک کردم. به خاطر اینکه نمی‌تونستم از کانال‌هایی که داخل‌شون عضوم دل بکنم. با خودم گفتم به هرحال کسی که باهام کار داره و برام مهمه شماره‌ام رو داره. البته احتمالا آخر هفته‌ها که وقت آزادم بیشتره تلگرام رو نصب کنم. در نتیجۀ نبود تلگرام، وی پی ان رو هم پاک کردم که یوتیوب و احیانا توییتر (که کلا هم نمی‌رفتم) من رو جذب نکنن.

خوشبختانه دیگه خیلی با گوشی‌م کاری ندارم. موقع بیکاری یکی دوبار بازش کردم و با ندیدن آیکون موشک کاغذی گوشی رو خاموش کردم و به کار دیگه‌ای مشغول شدم.

حس می‌کنم با حذف کارها و چیزهای اضافه و مدیریت کارها با کمک Todoist، چند قدمی در راه مدیریت زمان برداشتم. البته مسیر طولانی‌ای بین من و بالاترین حد بهره‌وری هست.

چندگام مفید در مدیریت زمان:

  • داشتن برنامه روزانه و هفتگی (برنامه کوتاه، میان و بلند مدت)
  • حذف چیزهای اضافه از برنامه روزانه (مثل شبکه‌های اجتماعی)
  • مدیریت کارها و وظایف (به صورت کاغذی و دفترچه‌ای یا به کمک ابزارهایی مثل Todoist و Evernote و Wunderlist) 
  • داشتن اولویت در کارها